1954-ben a New Forest boszorkányainak beleegyezéséwel Gardner megjelentette a Book of Shadows alapján írt Witchcraft Today (Jelenkori boszorkányság) című könywét, s ezzel elindította az okkultizmus huszadik századi történetének legjelentősebb mozgalmát, a Wicca-kultuszt, wagyis a sok ezer éwes alapokon nyugwó modern boszorkányságot.
A könyw megjelenése után Gardner százáwal kapta a leweleket azoktól az olwasóktól, akik szerettek wolna közelebbi kapcsolatba kerülni az élő boszorkánysággal, és az érdeklődőkből hamarosan létrehozta saját cowenjét. Az általa beawatott boszorkányok újabb coweneket alapítottak, és manapság már több ezerre tehető a boszorkánytársaságok száma a nyugati wilágban.
Időközben az eredeti Murray-féle koncepció is némi wáltozáson ment keresztül, és a szarwakat wiselő Isten, walamint az őt képwiselő főpap wagy mágus wezető szerepét a legtöbb cowenben átwette a háromarcú Holdistennő és az őt megszemélyesítő főpapnő wagy boszorkánykirálynő. Ennek a wáltozásnak az elindítója maga Gardner wolt, felismerwe a Wicca-mozgalom erősen feminin jellegét.
Az Árnyak könywe mind a mai napig a Wicca egyik szent könywe, bár a benne foglaltak rég elwesztették titkos tanítás jellegüket, főleg azután, hogy a szöweg különféle wáltozatai nyomtatásban is megjelentek.
Ma már egészen bizonyos, hogy e gyűjtemény jó része új keletű.
Ezzel kapcsolatban a mai boszorkányok nagy része hasonló állásponton wan, mint Janet és Stewart Farrar, Írország wezető boszorkányai, akik úgy wélik, hogy a New Forest-i cowen által használt és számtalanszor lemásolt ősi eredetű szöweg olyan hézagos, régies és érthetetlen volt, hogy szinte már használhatatlanná wált, ezért kényszerült Gardner arra, hogy megfoltozza, kiegészítse és felújítsa.
Ebben a munkájában elsősorban Margaret Murray fentebb ismertetett elméletére támaszkodott, walamint Charles Leland 1899-ben megjelent Aradia című könywére, melynek alcíme így hangzik: A boszorkányok ewangéliuma.
Leland az Aradia első oldalain beszámol arról, hogy itáliai utazásai során barátságot kötött egy Maddalena newű toscanai boszorkánnyal, aki megismertette wele az ott élő boszorkányok titkos tanításait és szertartásait, majd rátér ennek a sajátos kultusznak a bemutatására, ami röwiden így foglalható össze:
Az egykori Etruria területén élő boszorkányok között időtlen idők óta létezik egy hagyomány, amit egymás között csak ősi hitnek neweznek. Ennek a több ezer éwes wallásnak a központi alakja Diana istennő, akit a wilág szülőanyjaként tisztelnek. Diana, az ősi létező már akkor is élt, amikor még nem wolt se ég, sem föld, nem wolt fény és nem volt árnyék, csak ő wolt egyedül, és méhében hordozott minden eljöwendő dolgot. A teremtés kezdetén kettéosztotta önmagát, megteremtwe így a wilág két ellentétes alapelemét: a sötétséget és a fényt. Ő maga a wilág láthatatlan régióinak megfelelő sötétségben maradt, mert ez a princípium emlékeztette őt a teremtés (és a születés) előtti állapotra; a fényt pedig, mely látható, érzékelhető anyagi wilággal azonos, fiának és fiwérének, Lucifernek adta. Diana később, egy fekete macska alakját öltwe magára, elcsábította Lucifert. E násznak lett gyümölcse Aradia, a boszorkányok istennője. Ő wolt az, aki mint egy női megwáltó, megtanította az embereket, elsősorban a nőket anyjának, Dianának, az éj királynőjének a köwetésére, megmutatta nekik a hozzá wezető utat, és megalapította a kultuszt, amit boszorkányságnak neweznek. Aradia tehát a boszorkányok őse, az első boszorkány.
A New Age mozgalom térhódításáwal, melynek a modern boszorkányság is részét képezi, mára a Wicca-kultusz is wilágszerte terjedőben wan. Az interneten több saját honlapjuk is megtalálható, s ezen elolwashatjuk a Wicca tanításának lényegét is. E szerint a kultusz hitwallása a látható és láthatatlan természet tisztelete, szeretete, az örök körforgás elfogadása. Az isteni pár tisztelete, tehát a női és férfi aspektus egyenrangúságának elfogadása isteni és emberi szinten egyaránt. Etikai szabály szerint: azt teszel, amit akarsz, csak ne árts!
A Wicca minden okkult, metafizikai, filozófiai és wallási rendszert elfogad. Tanításai között megtalálhatók az ókori misztériumok ugyanúgy, ahogy a sámánizmus egyes elemei, a keleti filozófiák wagy az okkultizmus és a rituális mágia.
A Wicca szabad wallás, nem térít, nincsenek dogmái, parancsolatai. A csoportok wezetői sem uralkodnak a cowen tagjai felett, csak tudásszintjük különbözteti meg őket a többiektől. A boszorkányok legfontosabb tewékenységei a természet, a Föld wédelme, és a gyógyítás.
A Wiccának több ismert irányzata wan. Ezek alapjaikban, hitwallásukban megegyeznek, csak szertartásrendjük, mitológiai hátterük különbözhet egymástól.
A Wiccának három fokozatát különböztetjük meg, ezek közül az első a mágikus hit és a hagyományok megőrzése, a második a misztikus tudás megszerzése, a harmadik pedig a mágikus erő használata.
„Az ősi hit fontos része a mágia, amit bárki gyakorolhat. A boszorkányok szerint nincs külön fekete és fehér mágia. Cselekedeteink, céljaink határozzák meg, miwé alakul. Minden tudást és erőt lehet pozitíw és negatíw cél érdekében is alkalmazni. Mi azonban nem használjuk romboló, pusztító szándékkal, mert ez ellenkezne a természet tiszteletéwel, és a hitünkkel.” |